Val till Europaparlamentet

Jaha, så var det dags för val igen då. Den här gången ska Sveriges ledamöter till Europaparlamentet utses.

Jag har skrivit lite kommentarer på diverse bloggar där jag framfört min åsikt i frågan, men gör ett kort inlägg om det oxå.

Jag kommer inte att rösta! Anledningen till det är att jag anser att hela det demokratiska systemet är felaktigt i grunden och att rösta därför vore att stödja ett system som jag tycker är helt fel i grunden. Jag anser att man borde arbeta mycket mera med decentralisering och att få ner besluten på så lokal nivå som möjligt. Om man skulle införa ett system liknande det som finns i Schweiz, där det hålls folkomröstningar om lokala frågor så är det iaf ett steg i rätt riktning. Jag anser att systemet med folkvalda är gammalmodigt och att nya tider kräver nya sätt att fatta beslut på. Att då centralisera besluten högt upp i en gigantisk byråkrati är att gå åt helt fel håll anser jag.

Genom att flytta ner besluten på lokal nivå och låta medborgarna besluta i frågor som rör närområdet så är jag övertygad om att engagemanget för hur samhället ska se ut skulle öka.

Att rösta blankt skulle för mig innebära att jag indirekt visar att jag stödjer systemet, men att jag bara inte hittat något parti som är värda min röst, men eftersom jag anser att hela systemet är skevt så ser jag inte heller det som ett alternativ.

Jag önskar ju naturligtvis att det fanns något parti eller politiker som på allvar skulle förorda en förändring av systemet bort från dagens demokrati, men det är det väl dessvärre bara extrema partier på högerkanten som gör, och det är ju absolut inte så jag menar. Partierna längst ut på vänsterkanten är väl dom som till största delen delar min uppfattning, men deras bild av hur samhället ska fungera i övrigt anser jag ofta är lite för utopisk och drömmande.

Jag har fått en hel del motargument på mina blogg-kommentarer som tycker att det bara visar på lathet och okunskap om man inte röstar, men det är inte det jag bygger mitt ställningstagande på. Varför skulle jag bidra till att stötta ett system som jag tycker är felaktigt?

Makten åt folket, inte åt folkvalda!

Kommentarer
Postat av: Maria

"Jag kommer inte att rösta! Anledningen till det är att jag anser att hela det demokratiska systemet är felaktigt i grunden och att rösta därför vore att stödja ett system som jag tycker är helt fel i grunden."

EXAKT vad jag tycker också :-D

Kramkram

2009-05-22 @ 12:22:14
URL: http://justmyshit.blogg.se/
Postat av: Anders

Maria: Första personen som håller med mig. Tack för det! :-)

2009-05-22 @ 12:25:00
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja det är ju en vidarutveckling av de tankar vi båda hade i tonåren - men det minns du väl inte ;-)

Kram

2009-05-22 @ 19:32:33
URL: http://justmyshit.blogg.se/
Postat av: karin

hej Anders! Jag tycker om ditt samhällsintresse. Här kommer några förslag på ideer. www.zeitgeistmovie.com och http://dotsub.com/view/15872a88-fbfe-4b18-a47f-10e0ae06fa9f

Lycka till.

2009-05-23 @ 09:27:43
Postat av: Anders

Maria: Haha, nej det är ju en nackdel när man ska argumentera om man glömt bort vad man egentligen tänker/tänkte. :-)

Karin: Tack för tipsen. Film är ju inte riktigt min grej, men jag kanske ska ge den en chans då...

2009-05-23 @ 13:43:45
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jag ska inte rösta för jag fattar noll ha ha. Ha en bra helg.

2009-05-23 @ 21:54:33
URL: http://cissisvardag.blogg.se/
Postat av: Anders

Cissi: Haha, ja det är ju oxå, på ett sätt, ett ställningstagande. Ha det bra själv!

2009-05-23 @ 22:33:19
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Alvh

Det är fel på din dator I tell you!;) haha men inte fel med en bred blogg, man måste ju kunna nå ut till alla möjliga;)

2009-05-23 @ 22:43:11
URL: http://alvh.blogg.sea
Postat av: Anders

Alvh: Men varför ser alla andra bloggar normala ut i min dator då? Nej, jag är övertygad om att du försöker va lite extra häftig i smyg, bara att du inte vill låtsas om det när du blir konfronterad... :-)

2009-05-23 @ 22:53:38
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Alvh

Hahah, lsutigt, jag ska ta en screenshot och posta i min blogg nåndag så får du se;)

2009-05-23 @ 23:09:48
URL: http://alvh.blogg.sea
Postat av: Roger

Jag tycker att en bojkott av valet är helt fel väg att gå. Om det är förändring som du är ute efter krävs det att den sker in ifrån systemet. Det betyder att en röst på ett kritiskt alternativ är ett mycket mera effektivt sätt att sträva mot förändring. För vad blir resultatet av en valbojkott? Risken för att extrema åsikter väljs in. Ju färre som röstar, desto större risk. Jag vill inte ha tillbaka ett samhälle där till exempel huvudomfång och religös tro ska avgöra om jag ska få leva eller inte!

Hur tycker du att denna radikala förändring som du förestår ska ske? Genom statskupp, eller? Det handlar ju om att komma ut med sitt budskap och få människor med sig...Alternativen måste synliggöras och om människor ska följa med måste man använda sig av de verktyg som står till buds. I det här fallet är den enda tänkbara vägen den demokratiska processen, alternativen är alltför vaga och orealistiska för att de ska kunna förverkligas!

GÅ OCH RÖSTA!!!!!!!

2009-05-24 @ 20:28:42
Postat av: Anders

Roger: Till viss del håller jag med dig, det är inifrån systemet förändringen måste komma. Jag tror inte på revolutioner eller statskupper. Men... (med Tony Irving-betoning)... om det inte finns någon som driver en linje som jag vill stödja så kommer jag inte rösta på ett sämre alternativ bara för själva röstandets skull.

2009-05-25 @ 09:36:21
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Lottie

Häng med mig imorrn och träffa mitt partis eu-kandidat och konfrontera henne med problemet, bestäm dig sen för hur du ska göra ... om inte annat behöver våra aktiva politiker i eu få reda på din ståndpunkt. Mellan Linden o Domino 12-13. :-)



Med risk för att bli tjatig, och jag respekterar verkligen din åsikt, men Din röst behövs faktiskt!

Eller .... ??

2009-05-25 @ 11:01:21
URL: http://lbblogg.blogspot.com
Postat av: Anders

Lottie: Du för min talan hoppas jag...:-)

2009-05-25 @ 20:28:20
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Roger

Extremisterna tackar och bockar....

2009-05-25 @ 20:35:51
Postat av: Anders

Roger: Dom kanske t.o.m. reser en staty över mig för att jag hjälpte dom till makten. ;-)

2009-05-25 @ 22:27:15
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Markus

Hej Anders! Jag vill gärna höra dina åsikter om länkarna som Karin postade. Väldigt intressanta... Så svara gärna på det!

2009-06-08 @ 10:38:40
Postat av: Anders

Markus: Jag har inte hunnit kolla igenom det än, men ska försöka ta mig tid att göra det ikväll. Sen återkommer jag med synpunkter. :-)

2009-06-08 @ 10:47:27
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: D

"Jag önskar ju naturligtvis att det fanns något parti eller politiker som på allvar skulle förorda en förändring av systemet bort från dagens demokrati, men det är det väl dessvärre bara extrema partier på högerkanten som gör, och det är ju absolut inte så jag menar."



Hur kommer det sig att främlingsfientlighet jämt kopplas ihop med "högerkanten"?



1, Det är Socialdemokraterna som är protektionistiska och "värnar" om kollektivavtalen, när de smutskastar hederliga utländska arbetare som stimulerar ekonomin med sin konkurrens.



2, Majoriteten av väljarna som röstar på Sverigedemokraterna har rekryterats från LO-kollektivet.



3, Nationalsocialisterna i Tyskland på 30-talet använde ordet "Socialisterna" för att attrahera socialister. Vi vet ju vad det ledde till..



Vad tycker du!?



Ha det bra!



Daniel



2009-06-08 @ 16:19:05
Postat av: Anders

Daniel: Jag håller med dig om att socialdemokraterna på många sätt hindrar den fria rörligheten och konkurrensen som på olika sätt skulle kunna bidra till ett rikare samhälle. Jag är för övrigt inte alls nåt fan av fackförbund. Större personligt ansvar anser jag är den bästa vägen, någon slags liberal anarkism... :-) Motsägelsefullt!? Frihet under ansvar utan pekpinnar typ.



Att SD nu fick så pass många röster borde göra dom etablerade partierna bekymrade inför riksdagsvalet nästa år. Bara att avvakta och se vilken metod dom vill bemöta det med. Deras försök att ignorera problemet har ju uppenbarligen inte fungerat...

2009-06-08 @ 16:42:18
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Anonym



Det har du rätt i.



Vet du vad jag gjorde när jag gick och röstade..



Jag vände på översta bladet i högarna med SD:s och ND:s valsedlar så att de doldes. Detta för att visa mitt missnöje.



Fräckt?



Jag hörde att folk hade kastat eller gömt FI valsedlar. Så långt ville jag inte gå.



Vet du om det jag gjorde olagligt?



Vet du om det olagligt att sno valsedlar?



Mvh



D

2009-06-08 @ 17:35:21
Postat av: Anonym



Det har du rätt i.



Vet du vad jag gjorde när jag gick och röstade..



Jag vände på översta bladet i högarna med SD:s och ND:s valsedlar så att de doldes. Detta för att visa mitt missnöje.



Fräckt?



Jag hörde att folk hade kastat eller gömt FI valsedlar. Så långt ville jag inte gå.



Vet du om det jag gjorde olagligt?



Vet du om det olagligt att sno valsedlar?



Mvh



D

2009-06-08 @ 17:35:46
Postat av: D

Det har du rätt i.



Vet du vad jag gjorde när jag gick och röstade..



Jag vände på översta bladet i högarna med SD:s och ND:s valsedlar så att de doldes. Detta för att visa mitt missnöje.



Fräckt?



Jag hörde att folk hade kastat eller gömt FI valsedlar. Så långt ville jag inte gå.



Vet du om det jag gjorde olagligt?



Vet du om det olagligt att sno valsedlar?



Mvh



D

2009-06-08 @ 17:36:11
Postat av: D



Det har du rätt i.



Vet du vad jag gjorde när jag gick och röstade..



Jag vände på översta bladet i högarna med SD:s och ND:s valsedlar så att de doldes. Detta för att visa mitt missnöje.



Fräckt?



Jag hörde att folk hade kastat eller gömt FI valsedlar. Så långt ville jag inte gå.



Vet du om det jag gjorde olagligt?



Vet du om det olagligt att sno valsedlar?



Mvh



D

2009-06-08 @ 17:36:43
Postat av: d

oops

2009-06-08 @ 17:37:14
Postat av: Anders

D: Jag vet inte var gränsen för valfusk går, men valförrättarna har ju ett ansvar för valsedlarna. Se exempel här: 8ydyo" rel="nofollow">http://www.youtube.com/watch?v=ANSjR8ydyo.

Det vore konstigt om det skulle vara olagligt att ta valsedlarna tycker jag, borde väl vara partiernas ansvar att se till att det finns tillräckligt många, men jag vet inte.

2009-06-08 @ 17:59:03
URL: http://anderstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0