EU-vals diskussionen fortsätter

Ja, diskussionerna innan valet till Europaparlamentet fortsätter, och den här gången har jag följt debatten på Skawars. Fick en intressant utveckling av Heikki Karlsson, eller The Key, som han kallar sig som artist. Lägger ut hans inlägg här o sen är det fritt fram att kommentera igen. Vill ni skriva direkt till Heikki så kan ni göra det genom att registrera er HÄR och sedan skriva direkt till honom.

Hejsan Anders

Klart intressant läsning och jag får väl säga att jag i princip håller med. Några invändningar bara:

Du kallar det nuvarande systemet för demokratiskt och i och med detta så kritiserar du demokratin som sådan. Där tycker jag att du är ute och cyklar lite. Demokrati betyder, direkt översatt, folkstyre och jag har svårt att tro att du är emot det.

Systemet som vi har bör snarare kallas parlamentarism, dvs ett system där man väljer representanter som får förtroende att under en bestämd tid sitta i någon form av beslutande organisation och fatta beslut.
Detta skulle väl möjligtvis kunna fungera om representanterna under sin valperiod faktiskt kollade med sina väljare vad de tyckte i olika frågor och sedan röstade därefter. Detta görs ju som bekant inte utan det är snarare så att de säljer sig själva under valkampanjerna och ger mängder av löften som de senare inte håller. De ägnar sig åt halvlögner som bara syftar till att du som väljare ska fatta tycke för dem och när de väl har fått ditt förtroende så kör de sitt och sin partilednings eget race i fyra år utan att bry sig om vad de tidigare lovat och mörkar det hela med nya halvlögner.
Här skulle jag kunna börja dra mängder av exempel från gångna tider men avstår just nu eftersom jag har en känsla av att de flesta ändå håller med mig om detta.

Om vi nu ska använda oss av begreppet demokrati i dess rätta bemärkelse så betyder det att vårt parlamentariska system lider av starka demokratiska brister eftersom "folkstyret" består i att vi får rösta vart fjärde år och inte så mycket mer. Själva "styrandet" ägnar sig en lite elit åt.

Att det sedan sitter ett gäng priviligierade politiker i TV och påstår att vi lever i det mest demokratiska av system och att det faktiskt är så många som faktiskt tror på detta är bara sorgligt.
De styrande försöker dessutom ta patent på vad som ska betraktas som riktig demokrati och dit hör parlamentarism och marknadsekonomi. Det värsta är att Jan Björklund och hans anhang mer eller mindre har beordrat skolan att indoktrinera eleverna med detta skitsnack.
Det är, för mig, lika skandalöst som att påstå att ett av de mest råkapitalistiska länderna i världen, Kina, skulla vara kommunistiskt.
Vad jag försöker säga är att bara för att man kallar sig något betyder det inte automatiskt att man är det.
Detta gäller i högsta grad EU som är en extremt toppstyrd och odemokratisk organisation. Där fattas alla verkställande beslut av representanter som är valda av representanter som i sin tur är valda av sina respektive partiers valberedningar med en liten chans för dig som väljare att kryssa för nån du tror att du gillar. Så visst, vi får rösta men knappast vara med och bestämma och då är det inte demokrati i min bok.

Därför tänker jag, som försvarare av demokratin, bojkotta EU-valet och uppmuntrar även er andra att göra detta. Det enda rätta,enligt mig, är att gå ur EU och sedan låta denna best självdö, vilket jag är övertygad om att den kommer att göra om alla helt enkelt skiter i den.

MVH
The Key


Kommentarer
Postat av: l

2009-06-04 @ 14:03:48
Postat av: Lottie

Bra Anders! Intressant inlägg, jag håller med The Key fullständigt, precis så är det. Dock tror jag inte på att det är rätt taktik med bojkott, jag tror det är bättre, eller nödvändigt, att finnas med i skiten och gorma som fan istället.



Det är alltid bättre att påverka inifrån än utifrån. Jag som är kvinna kanske skulle snofsa upp mig och dra ner och flörta lite med Sarkozy, han verkar ju gilla damer. ;-)



Fortsättningsvis är det då V som gäller för mig, eftersom dom är dom enda som är verkligt kritiska till systemet och anser att det är odemokratiskt. Sen kan man iofs har betydligt mer att önska.

2009-06-04 @ 14:12:40
URL: http://lbblogg.blogspot.com
Postat av: Anders

Lottie: Ja, har man engagemanget o orken att föra en orättvis kamp inifrån ett parti så håller jag med dig. Själv nöjer jag mig med att resignerat titta på. :-)

2009-06-04 @ 14:49:33
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: The Key

Lottie: Jag är rädd att det där med möjligheten att påverka inifrån är lite överdrivet. Det vimlar av exempel på folk som givit sig in i systemet med de godaste avsikter och som verkligen på allvar trott att de kan påverka och t o m förändra inifrån men som antingen blivit korrupta av makten och vänt kappan efter vinden (ex Andreas Carlberg, centern) eller bränt ut sig och blivit totalt desillusionerad (ex Hanna Zetterberg, Vänstern).

Jag tror att majoriteten av de som ger sig in i smeten kommer att hamna i antingen den ena eller den andra situationen.

Jag tror snarare att utomparlamentariska aktioner i kombination med möten och samtal är den bästa vägen att gå.

Då och då bildas stora spontana utomparlamentariska folkrörelser som faktiskt har en riktigt stor påverkan på samhället (ex Solidaritet och Attac) men så fort de hamnar i maktens korridorer och börjar spela det parlamentariska spelet så tappar de all kraft.

Lägg märke till att jag inte på nåt sätt förordrar passivitet utan snarare tvärtom, men det är viktigt att man är aktiv på ett bra sätt.

The Key

2009-06-04 @ 17:16:11
URL: http://fyraett.se
Postat av: Lottie

Jag tror du har rätt The Key, men jag tror att även jag har rätt, vi behövs allihop för få till förändringar. Var och en måste föra kampen på det sätt den tror är rätt, det är väl då man för den bästa kampen, när man tror på det man gör.



Det är ju också en av orsakerna till att jag inte tror på projektet EU, våra vänner i södra Europa eller östra Europa har inte samma utgångsläge och perspektiv som vi, inte samma arbetssätt parlamentariskt ens, och hur skiljer sig inte Storbrittaniens parlament från Sveriges Riksdag?



Man blir utbränd när man är mitt i smeten, om man är en engagerad person, du snackar med en som har erfarenhet av det, men har man inte mandat att rösta bort maktfullkomligt folk som hamnat i toppen så är det svårt. Jag kan tänka mig det helt idealiska scenariot (symboliskt) att vi sitter ett par i styrelsen och röstar mot ordföranden, medan dom fria grupperna står utanför dörren och backar upp oss.



På något sätt tror jag att vi skapar en större trovärdighet om vi visar på att vi klarar av det dom klarar av, det är inte så jädra unikt att skaffa sig en plats i toppen, dom är inte smartare än vi. Om vi står utanför och hojtar tycker dom därinne bara att vi är fåniga "småungar" som inte lärt sig veta hut. Tyvärr är det också så media målar upp bilden av alla utomparlamentariska rörelserna, som du nämner. Alltså, vi måste kämpa tillsammans, vi behövs både innanför och utanför maktens korridorer!!!



Ha! Kul med lite seriös diskussion på Anderstankar. :-) Välkommen in på min "trista" blogg The Key!

2009-06-05 @ 09:32:07
URL: http://lbblogg.blogspot.com
Postat av: Anders

The Key och Lottie: Jättekul att ni håller igång diskussionen! Jag håller med om det mesta ni skriver.



Men Lottie, vad menar du med "lite seriös diskussion"? Det är det väl alltid på bloggen. ;-) eller? :-D

2009-06-05 @ 10:00:27
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Lottie

Du vet att vi människor mår bra av "skitprat" också, vi behöver det. Klart vi alltid snackar seriöst ... eller?? ;-)

2009-06-05 @ 16:09:13
URL: http://lbblogg.blogspot.com
Postat av: The Key

Lottie:

Jag håller med dig om att man ska vara aktiv och föra sin kamp på det sätt man själv tror är bäst, då blir det förhoppningsvis effektivast. Men jag tycker också att det är viktig att man rannsakar sig själv regelbundet och inte är rädd att ändra sig om det finns behov för det. Det tror jag också att du håller med mig om.

Du skriver att du kan tänka dig det idealiska scenariot där några "goda" sitter i styrelsen och arbetar innifrån med stöd av fria grupper utanför och visst, det låter ju bra men det är inte genomförbart i EU som det är uppbyggt. Det finnsinte en chans att nån av de kandidater du röstar fram kommer att sitta på en beslutande position. Europaparlamentet där dina kandidater hamnar är nämligen bara rådgivande till det högsta beslutande organet som är ministerrådet och dit kan vi inte välja några ledamöter. De är nämligen ministrar i sina länders respektive regeringar och utsedda av dem.

Så i själva verket spelar det egentligen ingen roll vilka som sitter där nere eftersom de verkliga besluten fattas av regeringarna som talar om för sina representanter vad de ska rösta, och du kan säkert räkna ut att eftersom ministern som Rienfeldt skickar dit bara har 10 av sammanlagt 243 mandat så har Sverige inte särskilt mycket makt där, och framförallt har du och de andra som röstat i valet inget att säga till om överhuvudtaget.

Riksdagen i Sverige är en annan sak dock. där har man åtminstone en teoretisk chans att påverka...

MVH

The Key

2009-06-05 @ 19:03:48
URL: http://fyraett.se
Postat av: The Key

Tänkte bara nämna att jag också gillar skitsnack emellanåt. Fast nu så håller jag på att försöka skriva de här kommentarerna när min lilla 7 månaders dotter inte ropar efter mig så det gäller att vara effektiv ;-).

The Key

2009-06-05 @ 19:14:26
URL: http://fyraett.se
Postat av: Lottie

The Key: Näe såklart Eu-systemet är odemokratiskt, det är ju därför vi är så kritiska, det är ju därför jag vill hjälpa till, (om det nu går, som du inte tror men jag) med att få in så många kritiker som möjligt i parlamentet. Dom personer som vistas där och träffas i möten o likn, lobbygrupper eller vad dom nu har, kan åtminstone påverka varandra för en förändring. Det är lite på sätt och vis som gräsrotsarbete det också, i jämförelse till dom som tar besluten, men såklart på en helt annan nivå än den vi är.



Det är alltid en risk med politiskt arbete och att komma upp sig i leden, väldigt många lockas med in i systemet och blir tillslut såna som utnyttjar och skaffar sig förmåner.



Jag återkommer till det jag sa, kampen behövs överallt, där du är, där jag är, där EU-parlamentarikern är, alla vi som är kritiska för en gemensam kamp, det får vi inte glömma! Vi måste akta oss för att bli sprittrade bara för att vi har olika sätt att visa vårt missnöje.



Jaså du har ett litet barn som stör dina rutiner, det är ju som det ska då, jag har ett större barn som stör mina rutiner, hon är 12 och börjar bli en obstinat tonåring! Yay! :-) Är det du förresten som kommenterat i min blogg?? Jag är lite avis på Anders här, att jag inte fick in den här diskussionen på min blogg. :-S :-)



2009-06-06 @ 12:07:25
URL: http://lbblogg.blogspot.com
Postat av: Anders

Jag tycker det är jäte kul att ni för diskussionen just på min blogg, så att jag får ta del av era synpunkter oxå, utan att själv behöva svara på kommentarerna. Då riskerar jag ju inte att missa nåt heller... (jo, jag erkänner, jag har varit lite slarvig med att läsa din blogg på slutet, Lottie, men det blir snart skärpning. Tycker ju du skriver jättebra och intressant!)

2009-06-06 @ 12:40:52
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: The Key

Lottie:

Jo det är jag som kommenterat på din blogg också. Jag heter Heikki.

Och jag tycker också att det är viktigt att man inte splittras även om man har olika åsikter om har kampen ska föras, det har ju f ö varit ett problem som vänstern haft genom tiderna.



Jo då, min lilla dotter "stör" mina rutiner så det står härliga till men vad gör det? Ett litet leende från henne så är dagen räddad. Och hon ler ofta :-)

The Key

2009-06-06 @ 19:15:49
URL: http://fyraett.se
Postat av: Lottie

Heikki: Aha, förstod efter ett tag att det var du som kommenterat på LB-blogg, men var inte helt säker. Hoppas på fler bloggdebatter med dig! Du har många bra ståndpunkter och rätt i det mesta, det var på vippen att jag kallade in lite hjälp för att få bättre argument där ett tag, om jag ska vara ärlig. :-)



Jag har varit inne på fyraett.se, jag tycker din musik är skön att lyssna på, låtarna där har gått en stund nu medan jag snokat runt på bloggar osv. Om du kikat på mina sidor så har du antagligen redan förstått att jag inte är ngn frekvent ska/reggae lyssnare, men jag gillar musik och är både nyfiken och jävligt bestämd.



Vi ses i cyberdebatten!! ... framöver.



/Lottie

2009-06-07 @ 00:39:44
URL: http://lbblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0