Min musikaliska resa so far

Tänkte bara skriva lite om vilken musik som följt mig genom åren. Välkommen på en nostalgitripp, kanske rent av finns nåt ni känner igen... :-)

Börjar från början, eller ja, början o början... Från att musiken blev en viktig del av livet iaf. Det var nog typ i gränslandet mellan låg- o mellanstadiet som det började bli intressant på allvar. På den här tiden var det mycket lugn hårdrock som gällde, o favoritbandet vad jag minns det var Scorpions...

Favoritlåten med Scorpions - Rhythm of love (vill minnas att den snurrade flitigt på nåt mellanstadiedisco) ;-)





Sen blev det hårdare tongångar vilket gjorde övergången till Metallica naturlig, dom var ju populära då. (kanske fortfarande!?)

Favoritlåten med dom var....

Metallica - One



Sen, i början av högstadiet fylldes det Lundin/Hagmanska hemmet av ännu mera hårdrock, mkt Judas Priest, Megadeath, Motorhead o framför allt....Iron Maiden...

Iron Maiden - Run to the hills




Efter detta tog en längre period vid som fylldes av punk i olika former, till en början mestadels trallpunk på svenska, t ex DLK, Dia Psalma, Räserbajs o Radioaktiva Räker... Roliga bandnamn o roliga musikminnen... Ett annat av favoritbanden i början av den här tiden var....

Ebba Grön - We´re only in it for the drugs



Mot slutet av punkperioden blev det hårdare o hårdare igen, där band som Mob 47, Skitsytem o Expolited fyllde mina öron... Var förresten o såg Exploited i Motala nån gång i mitten av 90-talet o det var helt galet. Gubbarna närmade sig ju 50, men öste på värre än de flesta 20-åringar. Coolt! Undrar just vad man ska gå på för att orka med det...

Explioted - Dogs of war / Punk´s not dead



Efter denna extrema av det extrema blev det en totalvändning, säkert till följd av diverse händelser i livet... En kort period med mkt svenska visor o flummusik tog vid. Mkt Jan Hammarlund, Tomas diLeva, Thomas Wiehe (Mikaels bror) o liknande... Snacka om helvändning...

Jan Hammarlund - Andalusien 1938



När vi nu kommit fram till typ nångång i början av 2000-talet så blev musiksmaken mer breddad o allt från Edward Grieg till Phil Collins och Peter LeMarc avnjöts. Här kommer ett annat smakprov från den här perioden...

Fastball - The way



...o nu är vi nästan framme i nutid... o då vet ju ni som följer bloggen att det är mkt reggae numera... :-) Senare tids favoriter finns ju redan inlagda så det skiter jag i att lägga ut just nu.



Sen har vi ju naturligtvis älskade Toni (haha, ni trodde att jag glömt honom, va!?)!!! Underbara, fantastiska Toni Holgersson!!! Han har varit med extremt mkt senaste åren o jag kan bara konstatera, det finns ingen som kommer i närheten. Så är det bara!

Toni Holgersson - Bills sång



"Jag tror inte på himlar som lyfter upp eller förgör,
jag tror att man lever o att man lever tills man dör..."  Ja, så jäkla bra... :-) 

Tänk att ni tog er igenom detta lååååånga inlägg. Tack! Lämna gärna kommentarer, alltid kul.

Kommentarer
Postat av: Lottie

Jaa du, vad ska man säga. Eftersom jag också är musikdiggare måste jag ju lämmna en kommentar: "min lista skulle sett helt annorlunda ut!" ;-)

Jag är med dig på "Ebba", och Exploited var ju lite coolt, men i övrigt ... :-S.

Nutids, "Diggimoja" vet du ju att jag gillar i alla fall.

Like you anyway! :-)

2008-10-17 @ 10:12:08
URL: http://lbblogg.blogspot.com
Postat av: Anders

Lottie: Hahaha, ja Diggimoja är ju en höjdare! Jag måste ju erkänna att mkt av det andra är ju inte speciellt bra i mina öron längre, smaken ändras ju, o tur är väl det. :-)

2008-10-17 @ 10:56:53
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Cissi

Var en bra nostalgitripp. Ha en bra helg.

2008-10-17 @ 16:32:23
Postat av: Maria

Ja vi följdes ju åt under flera år där i punkvevan, så jag delar på flera plan din notalgitripp. Däremot oipunken (Exploited) fick du ju ha för dig själv. Har massa skivor (bara det är ju nostalgi idag) med gammal trevlig punk bl a Skitsystem o grabbarna. Får ta en sån nostalgitripp nån dag. Du får gärna komma neråt en dag om du har tid och sånt.

Kramkram

2008-10-17 @ 17:36:39
URL: http://justmyshit.blogg.se/
Postat av: Lottie

Du är "inne" Anders! verkar det som, det är fler bloggare som listar sina favoriter just nu, kanske inte nostalgiska sådana, men ändå. Kolla in Finetunes, där kan man göra listor, (men fråga mig inte hur).

2008-10-17 @ 17:58:34
URL: http://lbblogg.blogspot.com
Postat av: Anders

Cissi: Var det nåt som föll dig i smaken då? (o våga inte låta bli att nämna Toni! ;-) )

2008-10-18 @ 14:35:00
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Anders

Maria: Ja, både oi-punken, gamla engelska o Ebba minns jag inte riktigt föll dig på läppen då. Oh, vad kul d gamla skivor, jag har nästan ingenting kvar, mkt som försvunnit i diverse flyttar. :-S Skulle va skitkul att ta en nostalgikväll som vi pratat om o sitta o rota bland gamla klassiker o kolla kort o så... När tar vi det? :-)

2008-10-18 @ 14:36:57
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Anders

Lottie: Hehe, jag följer inte strömmen, jag leder den... :-D Aha, ska kika in på finetune o se om jag begriper nåt. Tack för tipset!

2008-10-18 @ 14:39:29
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Cissi

Jo det var det verkligen som Scorpions, Metallica, Ebba Grön. Och så Toni förstås ha ha.

2008-10-18 @ 19:31:30
Postat av: Anders

Cissi: Hehe, bra där... :-)

2008-10-18 @ 23:11:35
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Roger

Mitt hopp står till att du fortsätter att byta musiksmak lika ofta i framtiden! ;-)

2008-10-19 @ 20:19:38
Postat av: scilla

Min favorit med Toni är: Inga sånger tar dom döda tillbaks ...

2008-10-19 @ 23:41:59
Postat av: Anders

Roger: Haha, så du tycker inte jag ska fastna i reggae-träsket alltså!? :-)

2008-10-20 @ 00:10:21
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: Anders

Scilla: Bra val där... Min personliga favorit är Allt vad jag vill. Bästa kärlekslåten som skrivits. :-)

2008-10-20 @ 00:11:38
URL: http://anderstankar.blogg.se/
Postat av: scilla

Aha, finns den månne på youtube? Får kolla det...

2008-10-20 @ 22:56:10
Postat av: Anders

Scilla: Nej, dessvärre finns den inte med där. Finns sorgligt lite med Toni där överhuvudtaget. Maila din msn till mig på [email protected] så kan jag skicka över den. :-)

2008-10-21 @ 11:51:17
URL: http://anderstankar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0